A DEAC shotokan karate utánpótlásedzőjének véleménye szerint a Debreceni Egyetem lehet a szakosztály fiatal sportolóinak támasza.
Mint minden harcművészeti sport, úgy a Shotokan karate is Kínából ered. 1922-ben Funakoshi Gichin mester mutatta be Tokyoban egy világkiállításon. Magyarországon 1972-ben Antal János mester kezdte meg az oktatását, majd kisebb klubok is nyíltak. Őri Krisztián 1989-ben ismerkedett meg a sportággal a Józsakert Utcai (mai nevén Lorántffy Zsuzsanna) Általános Iskolában, majd megalapította a Bushido Karate Sportegyesületet, amelynek utánpótlás-versenyzői négy évvel ezelőtt csatlakoztak a DEAC-hoz, és azóta is járják a versenyeket, ahol kiváló eredményeket érnek el.
– Alapvetően mi a shotokan karatenak az utánpótlás és a versenyeztetés részét szeretnénk képviselni – kezdte a DEAC shotokan karate utánpótlás-szakosztály vezetője, Őri Krisztián, 3 danos karatemester. – Az egészen kicsi, négyéves gyerekektől az ifjúkig foglalkozunk tehetséggondozással és képzéssel. Egy tehetséges gyerek mögé nemcsak egy jó edző, család, nevelő kell, hanem egy nagy bázis is. Mi abban hiszünk, hogy az egyetem lehet ezeknek a fiataloknak a támasza. Küldetésünk, hogy a gyerekek egészen mesterdiplomás korukig tudjanak nálunk sportolni. Értelemszerűen nem küldjük el a szeniorokat sem, ha valaki úgy jön, hogy a gyerekével együtt akar edzeni, akkor nekik is megtaláljuk a helyet.
– Miben különbözik más karate ágaktól a shotokan?
– Nálunk fogvédőben és kesztyűben dolgoznak a tanítványok, az arcnak vagy testnek az ütése ellenőrzött és megállított módon történik, ezt úgy hívják, hogy no contact. Míg például a kyokushin karatéban megütöd, megrúgod a másikat, a lényege, hogy kiüsd az ellenfelet. A shotokan ugyanakkor kíméli az ízületeket, akár 80 éves korig is lehet csinálni, mivel nem olyan megterhelő, mint például egy thai box.
– Hogyan épül fel egy versenyidőszak?
– Három csoportra osztható: vannak alapozó, felhozó és szinten tartó edzéseink. Mostanában utóbbit tartunk a versenyek sűrűsége miatt. Ezzel elkerüljük a sérülést vagy izomlázat versenyek előtt.
– Milyen nálatok egy edzés?
– A gyerekek megismerkednek az alapiskolával (ütések, lépések). Később jönnek a forma- és a küzdőgyakorlatok. Ezek minden óra alapját képzik. Az edzések eleje és vége hasonló, mint bármilyen más sportban: bemelegítés és nyújtás. Rengeteg újítást vezettünk be az évek során, például zenére edzünk, behoztuk a crossfitet, aminek köszönhetően 20 perc alatt mindenki kellően bemelegszik. Jó kis köredzéseket szoktunk tartani, izgalmas pályákat alakítunk ki atlétikai elemekkel. Ez elképzelhetetlen volt 10-20 évvel ezelőtt egy karateedzésen. Nekünk is fejlődni kell a korral, és úgy gondolom, sikerül vele lépés tartanunk.
– Mit tanít a gyerekeknek a shotokan karate?
– Az öt legfontosabb jellemzője a jellem, a becsület, az akarat, az önuralom és a tisztelet. Ezek azok, amiket a gyerekek is meg tudnak jegyezni. Szoktuk őket kérdezgetni, hogy szerintük mit jelent az, hogy jellem. Vagy mit jelent a tisztelet. Azt, hogy tisztelem az anyukámat, az edzőmet, tanáromat. Ilyen egyszerű példákon keresztül szoktuk nekik elmagyarázni ezeket az alapelveket.
– Milyen céljaitok vannak a jövőre nézve?
– Rövid távú célok között szerepelt a csapatépítés. Középtávon a gárda felhozása vidéki erős klubok közé, ami kezd beérni, hiszen megvannak hozzá a megfelelő feltételek. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a vidéki klubok tradicionális versenyén 22 megjelent egyesülettel szemben 61 érmet tudtunk elhozni, ezzel a ranglétra elején végeztünk. Az elmúlt évek alatt kialakult egy alapbázis, és a DEAC által profi felszereléseket és helyet is kaptunk. A hosszútávú terv része, hogy eredményességben felvegyük a versenyt a nagyobb pesti klubokkal.
Bernáth Fanni