DEAC Motorsport néven új szakosztály alakult

Az autósport kedvelőinek nagy örömére új szakosztállyal bővült a Debreceni Egyetem sportklubjának palettája.

A Debreceni Egyetem Műszaki Karán évtizedek óta működnek technikai sportágak közé sorolható hallgatói közösségek, amelyek a DE színeiben különböző járművel kapcsolatos versenyeken vesznek részt. Ezeket a csapatokat fogja össze a jövőben a DEAC motorsportszakosztálya, amely a napokban alakult.

A versenyeredményeket nemcsak a pályán elért helyezések és idők határozzák meg, hanem a felkészülésben, a járművek felkészítésében szerepet vállaló hallgatók innovációs teljesítménye és a műszaki probléma megoldása is – tudtuk meg Husi Géza szakosztályvezetőtől. – Gyakorlatilag azt lehet mondani, hogy a versenysport, a diáksport és a tanulmányi, néhol tudományos diákköri munka így alkot egy egészet. Célunk, hogy a DEAC Motorsport összefogja ezeknek a csapatoknak a munkáját, versenyeztessen, nagyban hozzájárulva ezáltal a szervezeti és gazdasági működés egységesítéséhez.”

A versenyszezon áprilisban kezdődik, a csapat immár DEAC Motorsport néven indul.

A szakosztály az alábbi, korábban is működő csapatokat fogja össze a jövőben:

  • MK Motorsport
  • Formula student: itt az egyetem néhány éven belül szeretne csapatot indítani. A tisztán hallgatói szerveződésű gárda a munkát a COVID előtti hónapokban elkezdte. Elkészültek a tervek, most a járműépítés zajlik.
  • DE GMT Racing Team
  • Shell Eco-Marathon
  • DE High Voltage

Utóbbi csapatról érdemes tudni: a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai tanszék 2008-tavaszán elhatározta, saját gyártású elektromos tanulmányautót készít annak a tervezői ötletnek a bizonyítására, hogy elektromos autó hajtását frekvenciaváltóval szabályozott váltóáramú motorral is meg lehet valósítani és ez életképesen üzemeltethető  közlekedési körülmények között is, kiiktatva a hagyományos autók sebességváltóját, és ezzel könnyebbé téve magát az autót. A kutatócsoportról és az ott folyó munkáról méltatás jelent meg a National Geographic 2013. áprilisi számában.

A csapatban egy-egy évben 15-20 BSC és MSc hallgató is dolgozik. A kifejlesztett hajtásokat és járműveket alternatív hajtású járművek számára kiírt versenyeken mutatják be folyamatosan.

A kutatócsoport munkájának tudományos eredményei:

“Kapcsolási elrendezés és eljárás elektromos jármű váltakozó áramú hajtásának vezérlésére szabadalom.”

XXXI. Országos Tudományos Konferencia Műszaki tudományi szekció 3. díj: Tóth Xénia Erzsébet, Zilahi Krisztián László, Juhász Botond, Steiger Balázs: A pneumobil dinamikai szabályozásának és telemetriai rendszerének kialakítása (Témavezetőjük: Dr. Juhász György, Dr. Szemes Péter)

A kutatócsoport munkájának eredményei alternatív hajtású járművek számára kiírt versenyeken:

  • évi VI. Széchenyi futam bajnoka a VI. Versenyautó  kategóriában a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Gerundium versenyautója. (Gerundiummé volt a pályán elért legnagyobb sebesség, legnagyobb átlagsebesség, a pályán elért legjobb köridő, valamint saját kategóriájában és abszolút kategóriában 52 teljesített körrel a Gerundium nyerte a hosszútávú versenyt, és az edzésen a leggyorsabb edzéskört futotta. Vezette: Boros Máté gépészmérnök hallgató.
  • DE Műszaki Kar DE-High Voltage csapata nyerte 2011-ben az AUDI Spirit díjat (a leginnovatívabb szellemiségű csapat díja).
  • AUDI Progresszivitás díj 2011. (az indoklás szerint a szakmailag legkifinomultabb, leginnovatívabb, és teljesítmény szempontjából a legerősebb autónak adható díj)
  • MVM Energia 2.0 Futam 2011, a futamban és a kategóriában is a helyezés Gerundium – FAG R néven
  • Széchenyi futam (2012) TanulmányAutó kategória 1. helyezés,
  • Széchenyi futam (2012) TanulmányAutó kategória 2. helyezés,
  • Széchenyi futam (2012) Széchenyi Futam® – AWARD innovációs díj az Interceptor tanulmányautónak.
  • Széchenyi futam (2012) “Verseny Autó” kategória: 1. helyezés,
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Prototípusok kategória 3. helyezés,
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Prototípusok kategória 1. helyezés,
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Fairplay díj.
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 az MVM 1 millió Ft-os különdíja a csapatnak.
  • eCarTec szakkiállítás 2012 München, Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) felkérésére bemutattuk a Gerundium versenyautót
  • Széchenyi futam (2013) 2. helyezés tanulmányautó kategóriában.
  • Széchenyi futam (2013) 1. helyezés tanulmányautó kategóriában,
  • MVM Energia Futam 2013 Prototípusok kategória 1. helyezés.:.
  • MVM Energia Futam 2013 tanulmányautó kategória 2. helyezés.

Jelenleg Széchenyi futamot nem rendeznek. A csapat mostani tagjai a Formula studentben dolgoznak, villamos hajtású versenyautón.